Integritetspolicy
Denna integritetspolicy beskriver Länstrafiken i Norrbotten AB:s (hädanefter Länstrafiken) behandling av personuppgifter och gäller när resenärer/kunder använder Länstrafikens tjänster eller på annat sätt är i kontakt med oss.
Ansvar för personuppgifterna
Länstrafiken med organisationsnummer 556156-2058, är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter som lämnas av personuppgiftslämnare och ansvarar för att sådan behandling sker på ett lagligt sätt.
Så här samlar Länstrafiken i Norrbotten in personuppgifter
Länstrafiken samlar in personuppgifter som personuppgiftslämnare lämnar till oss när de reser med kollektivtrafiken och i övrigt använder sig av våra tjänster. Det kan exempelvis ske när:
- kunder laddar och använder sina busskort
- registrerar sitt resekort på Länstrafikens webbplats eller i appen Länstrafiken Norrbotten
- vid förfrågningar eller övrig kontakt med oss via e-post, telefon, sociala plattformar eller besök på vår webbplats lanstrafikennorrbotten.se
- beställer anropsstyrd trafik
- vid marknadsföring t ex vid deltagande i tävlingar och kampanjer
- anmäler rätt till förseningsersättning med mera
Vid anropsstyrd trafik och särskild kollektivtrafik administrerar och utför vi beställda resor. Vi utreder händelser och synpunkter från dig som kund och din kommun och redovisar sjukresor till Region Norrbotten.
Länstrafiken kan även få personuppgifter från andra källor än personuppgiftslämnaren. Uppgifterna kan komma från Landstinget och kommunerna i Norrbotten, SPAR eller andra offentliga källor i syfte att användas för t.ex. kreditupplysningar och adressuppdateringar.
Dessa uppgifter behandlas
Länstrafiken behandlar de personuppgifter som lämnas till oss. Det kan vara namn, e-postadress, telefonnummer, postadress, födelsedatum, köp- och resehistorik, betalningsinformation, och/eller annan information som du lämnat till oss eller i övrigt är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden gentemot dig.
Därför behandlar Länstrafiken i Norrbotten personuppgifter
Personuppgifterna kan användas för bland annat följande ändamål:
- För att fullgöra våra åtaganden gentemot dig,
- För att ge god service och välfungerande, effektiva och enkla tjänster,
- För att administrera och genomföra ditt köp av biljett i våra olika försäljningskanaler
- För att hantera och administrera personliga busskort,
- För att hantera och administrera dina frågor/synpunkter/reklamationer som inkommer via Länstrafikens Kundservice,
- För att administrera kvarglömda persedlar (hittegods),
- För att kontrollera din biljetts giltighet vid t.ex. biljettkontroller,
- För att utställa eventuell kontrollavgift,
- För att föra statistik i syfte att utveckla Länstrafikens tjänster och därigenom göra resandet bättre för så många som möjligt
- För genomförande av frivilliga marknadsundersökningar,
- För ditt deltagande i tävlingar och kampanjer,
- För att skicka dig sms-aviseringar eller på annat sätt meddela dig om eventuella kollektivtrafikförändringar eller störningar
- För att skicka marknadsföringserbjudanden om Länstrafikens tjänster,
- För att informera vinnarna i tävlingar som arrangeras,
- För att vid kreditköp utföra kreditkontroller,
- För att göra analyser så att vi kan ge dig relevanta marknadsföringserbjudanden och information,
- För att bekräfta att du innehar den lagstadgade minimiåldern för att genomföra köp online,
- För att skicka dig enkäter som ger dig möjlighet att påverka våra erbjudanden och tjänster,
- För att skicka nyhetsbrev, och
- För att förhindra missbruk eller olämplig användning av våra tjänster.
Länstrafiken i Norrbottens rätt att behandla personuppgifter
Länstrafiken har rätt att behandla de personuppgifter som krävs för fullgörandet av åtagande mot personuppgiftslämnaren eller om personuppgiftslämnaren har lämnat ditt samtycke till behandlingen. Länstrafiken kan även behöva behandla personuppgifter på grund av krav i lag eller förordning.
I vissa fall kan vi behöva personuppgiftslämnarens samtycke för att behandla personuppgifterna. När personuppgiftslämnaren lämnar sitt samtycke i dessa fall kommer denne alltid att få klar och tydlig information om vad denne samtycker till.
Dessa har tillgång till personuppgifterna
Personuppgifter används av Länstrafiken och våra personuppgiftsbiträden. Vi lämnar inte ut personuppgifter till andra bolag om vi inte behöver göra detta på grund av lag, förordning eller myndighetsbeslut eller för att skydda våra rättigheter eller tredje parts rättigheter.
Vi vidarebefordrar, säljer eller byter aldrig dina personuppgifter för marknadsföringsändamål till tredje part utanför Länstrafiken. Uppgifter vidarebefordras till tredje part (t.ex. trafikföretag) bara om detta krävs för tillhandahållandet av kollektivtrafiktjänster, försäljning av Länstrafikens biljetter och övriga tjänster.
Länstrafiken lyder under offentlighetsprincipen. Detta innebär att vissa handlingar utgör s.k. allmänna handlingar som Länstrafiken ska lämna ut på begäran. Före utlämnandet genomförs en sekretessprövning enligt offentlighets- och sekretesslagen.
Överföring till tredje land
Länstrafiken överför idag inte personuppgifter till länder utanför EU/EES. Om så skulle bli gällande kommer personuppgifter bara överföras till länder utanför EU/EES om berört land har en s.k. adekvat skyddsnivå enligt EU eller EU-kommissionen, eller om detta särskilt angivits i samband med att du lämnar dina personuppgifter till oss.
Hur länge sparas personuppgifter?
Länstrafiken sparar personuppgifter så länge det krävs för våra åtaganden och enligt tillämplig lagstiftning gällande bevarande av dokument, och raderas eller anonymiseras därefter.
Vad har personuppgiftslämnaren för rättigheter?
Personuppgiftslämnaren har rätt att när som helst (kostnadsfritt en gång om året) begära information om vilka personuppgifter vi har sparat om personen. Begäran ska vara skriftlig och egenhändigt undertecknad samt innehålla uppgift om namn och personnummer. Detta behöver vi för att säkerställa att vi lämnar ut uppgifterna till rätt person.
Om personuppgifterna är ofullständiga, felaktiga eller irrelevanta, kan uppgiftslämnaren begära att få dem rättade. Uppgiftslämnaren har också rätt att få sina personuppgifter raderade. Vi kan inte radera uppgifter som utgör allmänna handlingar eller då det föreligger ett lagstadgat krav på lagring, som exempelvis bokföringsregler, eller när det finns andra legitima skäl till varför uppgifterna måste sparas, till exempel obetalda skulder.
Personuppgiftslämnaren kan när som helst återkalla sitt samtycke till att låta oss använda uppgifterna, om det är förenligt med gällande lagstiftning eller inte omöjliggör att Länstrafiken kan fullfölja sina åtaganden.
Begäran om registerutdrag, information, radering eller rättning av felaktiga uppgifter skickas till:
Länstrafiken i Norrbotten AB
Att: Dataskyddsombud
Box 183
956 23 ÖVERKALIX
Informationen kommer att skickas till folkbokföringsadressen till den som gör begäran.
Uppgiftslämnaren har vidare rätt att i förekommande fall inge klagomål till Datainspektionen som är tillsynsmyndighet för behandling av personuppgifter.
Så skyddas uppgifterna
Länstrafiken värnar om din integritet. Vi arbetar därför ständigt med att vidta alla lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder som i varje enskilt fall krävs för att skydda dina personuppgifter och i övrigt säkerställa att behandlingen sker enligt gällande lag.
Länstrafiken har även utsett ett dataskyddsombud.
Uppdatering av denna integritetspolicy
Länstrafiken gör löpande ändringar i denna policy. En ny version blir gällande när den görs tillgänglig här i appen samt på webbplatsen.