Skoltrafik

Kommunerna är beställare av all skoltrafik i länet. Det betyder att det är kommunen som tar beslutet om en elev har rätt till skolskjuts eller inte.

Kommunen anlitar Länstrafiken som utförare av skoltrafiken. Det är vi som ska se till att trafiken följer den tidtabell som kommunen beställt för respektive sträcka.

Då Länstrafiken inte har egna bussar eller förare gör man en så kallad upphandling av ett trafikföretag. Upphandlingen sker enligt Lagen om offentlig upphandling (LOU) och i den följer man en kravspecifikation och en bedömning som därefter mynnar ut i ett avtal. Trafikföretaget och Länstrafiken ingår ett avtal där trafikföretaget åtar sig att följa den beställning Länstrafiken fått av kommunen. 

Vad gäller när jag reser med skolbiljett?

Skolbiljetten gäller som färdbevis enligt ditt beslut om skolskjuts från kommunen. Detta kan skilja sig åt mellan varje elev.

Vid resa ska eleven alltid visa upp ett giltigt färdbevis både till och från skolan. Om giltigt färdbevis saknas kan elev nekas att resa.

Borttappat/trasigt kort

Vid borttappat kort är det vårdnadshavares ansvar att ordna ett giltigt färdbevis för sitt barn. Myndiga elever ansvarar själv för att ha ett giltigt färdbevis. 

Från och med läsårsstarten augusti 2024 finns möjlighet att, vid borttappat kort, köpa nytt kort  på LLT info i Luleå, Smedjegatan 13 (endast på plats). För att veta hur du ska gå tillväga om du tappat bort ditt kort, se respektive kommuns information: 

Arjeplog (extern länk)

Arvidsjaur (extern länk)

Boden (extern länk)

Haparanda (extern länk)

Gällivare (extern länk)

Jokkmokk (extern länk)

Kiruna (extern länk)

Kalix (extern länk)

Luleå (extern länk)

Pajala (extern länk)

Piteå (extern länk)

Älvsbyn (extern länk)

Överkalix (extern länk)

Övertorneå (extern länk)

Nya skolkort hösten 2024